Barn & skola

Plats på skola och förskola för nyanlända

Alla barn i Sverige har rätt till skola och förskola. Här hittar du information om vad som gäller för dig som är nyanländ, när det kommer till att söka skolplats eller förskoleplats i Norrtälje kommun.

Hör förvaltningsdirektör Jenny Nordström berätta om vad som gäller angående utbildning för nyanlända (med anledning av kriget i Ukraina) i videon:

Den som har kommit som nyanländ till Norrtälje kommun enligt Massflyktingdirektivet behöver ha kontakt med Migrationsverket innan man ansöker om förskole- eller skolplats. För att kunna söka en plats räcker det med att ha ansökt om uppehållstillstånd med tillfälligt skydd hos Migrationsverket, man behöver inte ha fått ett beslut. Migrationsverket ger ett dossiernummer som man ska bifoga i sin ansökan.

Den som är under 18 år har rätt till utbildning i gymnasieskola och anpassad gymnasieskola.

För den som vill kunna söka vidare till ett nationellt program på gymnasiet kan gå språkintroduktion. Genom att fokusera på svenska språket förbereder du dig för ett nationellt gymnasieprogram, yrkes- eller högskoleförberedande, eller annan utbildning.

Språkintroduktion, IMS (norrtalje.se)

Ansök om skola och förskola

Blankett för att ansöka om skolplats eller förskoleplats:
Ansökan forskola, skola utan personnummer

Application preschool, school without social security number

Ansökan ska skickas in till utbildningnyanlanda@norrtalje.se

Ansökan via post

Barn- och utbildningskontoret
Box 803
761 28 Norrtälje

Till dig som är nyanländ vårdnadshavare till barn i förskola

Du som nyligen bosatt dig i Norrtälje kommun med barn i förskola, möjlighet att utöka ditt barns vistelsetid på förskolan, med upp till 40 timmar per vecka. Den här möjligheten gäller för nyanlända vårdnadshavare med barn i förskola från 1 års ålder med annat modersmål än svenska. Erbjudandet bidrar till att ditt barns språk kan utvecklas i en språkstimulerande miljö. Du som vårdnadshavare ges även möjlighet till mer tid att delta i integrationsfrämjande insatser i vårt samhälle.

Frågor

Har du några frågor kan du kontakta barn- och utbildningskontoret genom e-post: utbildningnyanlanda@norrtalje.se

Senast ändrad: 2023-10-02