Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Överklaga beslut fattat enligt kommunallagen

Så här gör du för att överklaga ett kommunalt beslut fattat med kommunallagen som grund och detta krävs för att du ska ha rätt att överklaga.

Du som är skriven i Norrtälje kommun, äger fast egendom eller betalar kommunalskatt i kommunen kan överklaga ett kommunalt beslut som fattats med kommunallagen som grund. Att överklaga kommunens allmänna beslut kallas för laglighetsprövning enligt kommunallagen.

Du kan överklaga ett beslut om du till exempel anser att kommunen har gjort ett formellt fel eller överskridit sina befogenheter. Om du vill överklaga ett allmänt beslut ska du göra det senast tre (3) veckor från den dag då beslutet har anslagits på kommunens digitala anslagstavla. Du ska skicka eller lämna ditt överklagande direkt till förvaltningsrätten. Överklagandet måste vara skriftligt.

Förvaltningsrätten avgör om beslutet strider mot någon lag eller författning. Domstolen får inte ta hänsyn till andra omständigheter än de som du har hänvisat till före överklagandetidens utgång.

Krav för att ha rätt att överklaga

Du får överklaga beslut som fattats av Norrtälje kommun om du:

• är folkbokförd i kommunen
  • äger fast egendom i kommunen eller
  • betalar kommunalskatt i kommunen.

Uppfyller du något av dessa kriterier räknas du som medlem i kommunen.

Du måste ha fyllt 18 år för att kunna begära laglighetsprövning.

Så gör du för att överklaga

Ditt överklagande ska vara skriftligt och bör innehålla information om:

• Vilket beslut du är missnöjd med
  • Vilken nämnd eller person som har fattat beslutet samt eventuell paragraf i protokollet
  •  Vilket eller vilka fel du tycker att kommunen har gjort
  • Ditt namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress så att domstolen kan nå dig.

Du ska skicka ditt överklagande till förvaltningsrätten. Överklagandet måste komma in till förvaltningsrätten inom tre (3) veckor från den dag då beslutet har anslagits, det vill säga den dag då meddelandet sätts upp på kommunens allmänna anslagstavla att protokollet med beslutet har godkänts.

Norrtälje kommuns officella anslagstavla

Ditt överklagande skickas till:

Förvaltningsrätten i Uppsala
Box 1853