Överklaga beslut fattat med stöd av förvaltningslagen

Så här gör du för att överklaga ett kommunalt beslut fattat med förvaltningslagen som grund och detta krävs för att du ska ha rätt att överklaga.

Du som är direkt, personligt berörd av ett beslut som fattats med förvaltningslagen som grund kan överklaga beslutet med ett så kallat förvaltningsbesvär. Det kan exempelvis handla om beslut om bygglov, socialt bistånd eller skolskjuts. Du har
tre (3) veckor på dig att överklaga.

Så här gör du

I beslutet som du har fått från kommunen står det hur du ska göra för att överklaga, till exempel vilka handlingar du behöver skicka med.

Ditt överklagande ska vara skriftligt och innehålla information om:

• Vilket beslut du överklagar.
  • Vilken nämnd eller person som har fattat beslutet samt eventuell paragraf i protokollet.
  • Varför du tycker att beslutet är fel och hur du vill att beslutet ska ändras.
  • Ditt namn, personnummer, postadress, telefonnummer och e-postadress så att domstolen kan nå dig.

Om du vill lämna in några handlingar till domstolen ska du skicka in dem tillsammans med överklagandet. Du kan till exempel bifoga:

• Bevis som du vill hänvisa till, och vad du vill styrka med dem.
  • Annat som du vill att domstolen ska veta och ta hänsyn till.
  • Om du har ett ombud kan du eller ombudet skicka med en fullmakt. Namn, adress och telefonnummer till ombudet ska också finnas med.

Du måste skicka in överklagan till den nämnd som fattat beslutet inom tre (3) veckor från den dag du fått ta del av nämndens beslut.

Ditt överklagande ställs till:

Förvaltningsrätten i Uppsala

Men skickas till:

Norrtälje kommun
Xxxnämnden
Box 800
761 28 Norrtälje

Ansvariga i kommunen bedömer om ärendet ska prövas på nytt eller inte. Om beslutet inte ska omprövas hos kommunen skickas det vidare till förvaltningsrätten.

Senast ändrad: 2024-02-12