Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Use Google to translate the website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss

Just nu kan du nå oss på följande sätt:
Göm
Starta ny chatt

Betalning via autogiro, e-faktura och villkor

Autogiro är ett enkelt sätt att betala återkommande fakturor på eftersom betalningen dras automatiskt från angivet konto på rätt dag (förfallodagen).

För att bli ansluten till autogiro behöver du underteckna ett medgivande som ger Norrtälje kommun fullmakt att dra pengar från det konto du har angivit. Villkoren för autogiro beskrivs på blanketten. Blankett för medgivande till autogiro

Du kan även anmäla autogiro på din internetbank. Då behöver du inte skicka in någon blankett.

E-faktura

För dig som är ansluten till en internetbank kan vi erbjuda elektronisk faktura, så kallad e-faktura, i stället för pappersfaktura. Det är, precis som autogiro, ett miljövänligt, säkert och smidigt alternativ. 

E-faktura skickas med samma intervall som dina tidigare fakturor och när du loggar in på din Internetbank får du ett meddelande om att du har en e-faktura att betala. Där kan du då ta fram fakturaspecifikationen för granskning och sedan göra din betalning. Alla uppgifter såsom OCR-nummer och förfallodatum är redan ifyllda, vilket minskar risken för fel.

Anmälan om e-faktura gör du via din internetbank. Om någon annan än den som står som betalningsansvarig hos oss ska betala fakturorna från sin internetbank så är det viktigt att den personen anger personnummer på den som står för abonnemanget i sin anmälan för att det ska fungera. Följ anvisningar i din internetbank.

Nu har Norrtälje kommun börjat att skicka ut fakturor digitalt till dig som har en digital brevlåda för myndighetspost. Under 2018 skickade Norrtälje kommun ut ungefär 200 000 pappersfakturor. En pappersfaktura kostar cirka fem kronor att skicka ut, medan kostnaden för den digitala motsvarigheten landar på runt tio öre. 

Digital brevlåda

Har du anmält att du vill ha din myndighetspost i någon av de digitala brevlåde-tjänsterna Kivra, Eboks, Min Myndighetspost eller Digimail? Då får du även dina fakturor från Norrtälje kommun dit. För närvarande kan inte betala fakturor från Norrtälje kommun via brevlåde-tjänsterna. Om du däremot har autogiro eller e-faktura, fortsätter du debiteras på det sättet om du inte själv väljer att byta. Aviseringsinformationen om ditt autogiro kommer till din digitala brevlåda.

Den som missar att betala sin faktura som kommit till den digitala brevlådan, får en påminnelse i pappersformat. 

Du som inte längre vill ha fakturor från kommunen till den digitala brevlådan, behöver själv ställa in det i den tjänsten du valt. 

Har du inte en digital brevlåda? Du som får pappersfakturor men hellre vill ha din faktura digitalt, behöver aktivera en digital brevlåda.  

Läs mer om digitala brevlådor på Skatteverkets sajt

 

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.