Typsnitt för digitala medier
För webben och de digitala medierna där kommunikationen går igenom en webbläsare använder vi typsnittet Arial. På grund av dess likhet med Helvetica och att i princip alla webbläsare använder typsnittet Arial. Det är också det typsnitt vi använder i dokument och blanketter.
Typsnitt för tryckta medier
Så här ska rubriken typsättas
Hur vi formger rubriker bidrar till uppfattningen av vår grafiska identitet eftersom huvudrubriken är det första man möts av i kommunikationen. Det är därför viktigt att vi har ett konsekvent formspråk på denna punkt.
VI placerar alltid våra rubriker vänsterställda uppe i vänstra hörnet. Fyll inte hela bredden, rubriken ska inte upplevas centrerad utan kännas som om den utgår från övre vänstra hörnet.Rubriken får gärna vara stor och tydlig. Därför bör den vara kort och koncist formulerad.
Brödtext
Helvetica gäller även för brödtexterna. Här använder vi antingen 55 Roman eller 45 Light. På färgade bakgrunder används alltid 55 Roman. Spalterna bör inte vara breddare än 70 nedslag. I vanliga brödtexter har vi alltid rak marginal till vänster och ojämn åt högerför att underlätta läsningen. Nya stycken markeras med blankrader där utrymme för detta finns. Annars med indrag.