Variera kommunikationen med temafärger
Våra temafärger är ett sätt att variera vårt uttryck samtidigt som vi har en enhetlig princip att följa när vi börjar att formge en kommunikationsinsats. Temafärgerna är som sagt sex till antalet och det står oss fritt att välja vilken som helst i början av vårt kommunikationsuppdrag.
Vitt eller svart i brödtexter
Använd alltid svart eller vitt i brödtexter. Vill du ha en mindre rubrik i temafärg ta den mörka varianten för bättre läsbarhet. Alla temafärger kan vara bakgrund till både vit och svart text.
Norrtäljeblå ska alltid finnas med
Färgtemorna innehåller alla Norrtäljeblå som är den genomgående färgen i all vår kommunikation och den färg som alltid ska finnas med någonstans. Norrtäljeblås komplementfärg som är 20 procent av primärfärgen finns alltid att tillgå i alla teman och naturligtvis då vi jobbar enbart med Norrtäljeblått. Precis som alla andra komplement färger är den att betrakta som ett komplement och inte som en dominerande färg.
Färgkoder för Norrtäljeblå
Norrtäljeblå primär färg
CMYK: 100 90 50 20
RGB: 37 49 81
HEX: #253151
PMS: 282C
NCS: S7020-R80B
Komplementfärg
CMYK: 23 19 11 1
RGB: 205 201 212
HEX: #cdc9d4
Sex färgteman för enskilda kommunikationer
De sex temafärgerna är valda utifrån syftet att stå sig bra i kontrast och färgintensitet till kommunfärgen. Varje temafärg med tillhörande komplementfärger representerar ett färgtema som väljs specifikt för varje enskilt kommunikationstillfälle. När temat är valt är har man fyra färger att arbeta med, en primärfärg, en mörkare och en ljusare sekundärfärg, plus kommunfärgen. Undvik att använda komplementfärgerna utan primärfärgen.
Inom en och samma kommunikationsinsats ska inte olika teman blandas.