Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Jobb & företag

Lotteritillstånd

Du kan behöva ha tillstånd för att få anordna lotterier – här kan du läsa om hur du gör och hur du redovisar dina lotterier.

Skillnaderna mellan ett lotteri och en tävling samt information om när du måste ha tillstånd hittar du på Spelinspektionens webbplats. Läs mer om undantag som gäller enligt lotterilagen.

Föreningar som kan få tillstånd

  • Ideell förening med verksamhet i Sverige.
  • Förening som inte vägrar någon medlemskap, om det inte finns särskilda skäl för detta med hänsyn till föreningens verksamhet.
  • En verksamhet som huvudsakligen ska främja ett allmännyttigt ändamål. Syftet med verksamheten ska finnas angivet i föreningens stadgar.
  • En förening som har behov av lotteriinkomster.

Ansökan om tillstånd

 

Bifoga följande bilagor:

  • En ekonomisk plan
  • Din senaste verksamhetsberättelsen, ekonomisk berättelse och styrelsens sammansättning.
  • Ett protokoll som visar att man beslutat att ansöka om lotteritillstånd samt av vem som ska vara föreningens lotteriföreståndare.
  • Din föreningsstadgar.

Ansökan och tillhörande handlingar skickas till:

Kultur- och fritidskontoret, Box 817, 761 28  Norrtälje

Redovisa lotteriet

Efter lotteriet ska du skicka in en redovisning för lotteritillståndet.

Senast ändrad: 2022-09-06