Om ditt hus inte kommer att användas under en sammanhängande tid om minst 6 månader, eller din verksamhet 3 månader, kan ansökan om uppehåll i fastighetens renhållningsabonnemang beviljas på grund av obebodd fastighet. Under uppehållsperioden betalar du inte den rörliga avgiften för hämtning av hushållsavfallet men grundavgiften behöver du betala. Här kan du läsa mer om grundavgift.
Du kan göra din ansökan när som helst under året men den måste lämnas in senast 1 månad innan den önskade uppehållsperiodens startdatum. Vi beviljar din ansökan under vissa förutsättningar, se nedan. Blankett för ansökan om uppehåll i hämtning av avfall
Förutsättningar för uppehåll i avfallshämtningen
Följande villkor gäller för att vi ska bevilja din ansökan om uppehåll i hämtning av avfall (sopor, slam/latrin):
- Fastigheten får besökas för tillsyn vid högst 3 dagsbesök under sökt uppehållsperiod.
- Övernattning får ske vid högst 1 av de 3 dagsbesöken för tillsyn.
- Ingen person får vara skriven/folkbokförd på fastigheten under sökt uppehållsperiod.
- Fastigheten får inte hyras ut/lånas ut under uppehållsperioden.
- Fastigheten får inte renoveras under uppehållsperioden.
- Fastigheten får inte vara till försäljning under uppehållsperioden.
Övrigt
Att huset anses obeboeligt är inte ett skäl till ansökan om uppehåll i hämtning av hushållsavfall.