Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss

Just nu kan du nå oss på följande sätt:
Göm
Starta ny chatt

Ägarbyte av fastighet

Om du säljer din fastighet är det viktigt att du anmäler ägarbytet så betalningsansvaret för dina renhållningsabonnemang överlåts till den nya ägaren.

Som fastighetsägare behöver du betala en avgift för dina renhållningsabonnemang (avfallshämtning, slamtömning/latrinhämtning). Eftersom kommunens renhållningsavdelning inte får information om försäljning av fastigheter från något register är det viktigt att du som säljer fastigheten själv anmäler detta innan köpet träder i kraft.

Du kan anmäla ägarbytet på två sätt via vår e-tjänst eller via blankett som du fyller i och postar till oss. Klicka här för att komma till e-tjänst och blankett för ägarbyte.

Så här fungerar ägarbytet

  • När den nya ägaren registrerats med namn och personnummer övergår betalningsansvaret till denna. Fram till dess att ägarbytet anmäls är säljaren betalningsansvarig. 
  • Har säljaren redan betalt avgiften för sophämtning då ägarbytet sker gör vi en återbetalning till säljaren för den tid som denne eventuellt har betalt för men inte kommer att äga fastigheten (belopp under 100 kronor återbetalas dock inte).
  • Den nya ägaren kommer att få en egen faktura som avser del av årsavgiften från det datum som ni anger som tillträdesdag.
Till Avfall och återvinning
×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.