Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Lämna klagomål till barn- och utbildningsförvaltningen

Inom Norrtälje kommun är vi angelägna om att våra förskolor, skolor och vuxenutbildning har en hög kvalitet. Inget är så bra att det inte kan bli bättre och klagomål bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Vi vill veta när något inte fungerar

Vi strävar efter att våra förskolor, skolor och vuxenutbildning ska hålla hög kvalitet. Även om mycket fungerar bra, finns det alltid saker som kan bli bättre. Därför är det värdefullt för oss att få veta när du upplever att något inte fungerar. Dina synpunkter hjälper oss att snabbt åtgärda brister, utveckla verksamheten och ge dig större möjlighet att påverka.

Innan du skickar in ett klagomål behöver du:

  1. Ha kontaktat den som klagomålet gäller – till exempel en förskollärare, mentor eller ansvarig lärare.
  2. Om du inte får respons, ta kontakt med rektorn. Rektorn har det övergripande ansvaret för verksamheten.
  3. Om du fortfarande upplever brister efter att rektorn har hanterat ditt klagomål, kan du lämna det vidare här i e-tjänsten.

Så lämnar du ett klagomål

Lämna klagomål till barn- och utbildningsförvaltningen

Du kan också använda denna självservice för att lämna klagomål på andra delar av vår skolverksamhet – till exempel skolskjutsar, e-tjänster, placering i förskola eller ekonomiska frågor.

Klagomål på fristående verksamheter

Vill du klaga på en fristående förskola eller skola? Då ska du vända dig direkt till dem. Enligt lagen är de skyldiga att ta emot och utreda ditt klagomål.

Senast ändrad: 2025-05-02