Rodengymnasiet

Samhällsvetenskapsprogrammet Flex

Sam Flex är Rodengymnasiets särskilda inriktning för elever med diagnos inom autismspektrum.

Vill du gå ett högskoleförberedande program med stort fokus på tydlighet, struktur och ett lugnt sammanhang? Har du en diagnos inom autismspektrum, t.ex. Aspergers syndrom eller autism? Då passar Rodengymnasiets Samhällsvetenskapsprogram Flex dig. Flex står för flexibel, som symboliserar vår strävan mot att anpassa skolgången efter just dina behov – vårt mål är din känsla av att lyckas.

Vad får du lära dig?

Om du läser Sam Flex får du lära dig mycket om samhällsutveckling i Sverige och omvärlden, samt hur vi kan påverka och påverkas av samhället. I kurserna kommunikation och pedagogiskt ledarskap får du träna på förmågor som att bli bättre på att kommunicera, samarbeta och planera samt att göra medvetna val, förmågor som är viktiga i arbetslivet. I utbildningen ges även möjligheten till en 3 dagar lång praktik i åk 2 och 3.

Du kommer också att kunna väja en av sex olika kurser som programfördjupning och ytterligare två kurser som individuellt val. Se programstrukturen för Sam Flex nedan.

Hur jobbar vi?

I välrenoverade, intryckssanerade och lugna lokaler finner du Sam Flex, som anpassats särskilt för att skapa lugn och ro. Flex ligger i samma flygel som matsalen men vi har också en egen ingång utifrån. Här finns fyra klassrum med maximalt tio elever i varje klass. Det finns även grupprum, vilrum och möjlighet att äta lunch i ett mindre matrum, för dig som föredrar det. Vi äter lunch tillsammans varje dag. Varje klass har ett eget klassrum där i stort sett all undervisning sker, och varje elev har en egen arbetsplats. Ämneslärarna håller i undervisningen och klassens mentor finns med som stöd under hela skoldagen.

Lärare och mentorer på Sam Flex samarbetar nära varandra. När det är möjligt genomför vi olika studiebesök samt arbetar ämnesövergripande, för att du ska få en så bra helhet som möjligt i ditt lärande.

Vad händer sen?

Vår strävan är att du ska lyckas i dina kurser, utvecklas socialt samt få en så god förberedelse som möjligt inför vuxenlivet. Samhällsvetenskapsprogrammet Flex ger dig möjligheten att såväl söka vidare till högskolestudier som att kliva ut direkt i arbetslivet.

Kontakt

Om du har frågor om verksamheten eller vill boka tid för ett besök kan du maila till samordnare Karin Avellan.
E-post: karin.avellan-hultman@norrtalje.se

Hur gör jag för att söka?

1. Först av allt vill vi att du bokar tid för ett besök hos oss, så att du kan ta reda på om du tror att Flex passar för dig.
  2. När du har bestämt dig för att söka gör du det via gymnasieantagningen.storsthlm.se.
  3. När du väljer vilket språk du ska läsa är det bra att veta att vi hos oss erbjuder tyska på nybörjarnivå. Vill man läsa ett annat språk går det också bra, men då är det i stor grupp tillsammans med elever från andra program, och utan extra stöd.
  4. Din nuvarande skola ska fylla i och ladda upp blanketten ”Särskilt behovsunderlag” på gymnasieantagningen. Studie- och yrkesvägledare på din skola kan ta fram den blanketten.
  5. Du ska också skicka kompletterande dokumentation. Det som ska skickas in är:
    - Kopia på diagnosutredning alternativt läkarintyg som styrker diagnosen/diagnoserna.
    - Om det finns: Pedagogisk kartläggning, åtgärdsprogram och annan skriftlig dokumentation från skolan som beskriver dina svårigheter och styrkor i skolsituationen.

Dokumenten ska laddas upp digitalt via vår e-tjänst. Om du inte har tillgång till skanner kan du ta med dokumenten till oss, så hjälper vi till med det.

Om du blir antagen kommer du att bjudas in till ett möte tillsammans med dina vårdnadshavare innan skolstarten. Då får du möjlighet att berätta sådant som är bra för oss att veta för att vi ska kunna stötta dig på bästa sätt. Välkommen till Flex!

Poängplan i korthet

Gymnasiegemensamma ämnen 1150 poäng
Programgemensamma ämnen 300 poäng
Inriktning samhällsvetenskap 450 poäng
Programfördjupning, fast kurs 200 poäng
Programfördjupning, valbar kurs 100 poäng
Individuellt val 200 poäng
Gymnasiearbete  100 poäng

Programstruktur för Samhällsvetenskapsprogrammet, Flex

För dig som börjar Rodengymnasiet höstterminen 2024:

Engelska 5 100

Programfördjupning

Kommunikation 100
Pedagogiskt ledarskap 100
Och välj en av följande kurser
Bild och form 1b 100
Digitalt skapande 1 100
Engelska 7 100
Matematik 3 100

Utbudet kan komma att ändras.

Individuellt val 200

Fastställt utbud presenteras på VT åk 1 i samband med val av kurser.

Gymnasiearbete  100
Senast ändrad: 2023-11-14