El- och energiprogrammet, inriktning elteknik

Vill du bli elektriker och jobba med elinstallationer? El- och energiprogrammet är ett yrkesprogram och passar dig som är tekniskt intresserad, som gillar att arbeta praktiskt och som gärna vill börja jobba med ett hantverksyrke som försörjer och bistår samhällsviktiga basfunktioner som produktion, installation och distribution av el-, energisystem.

Vad får du lära dig?

På inriktningen elteknik utbildas du i konstruktion, installation och underhåll av elinstallationer inom belysning, kraft och energi eller tele- och datanät. Du kommer att läsa ämnen inom ellära, elektromekanik och mekatronik och få kunskaper i hur man installerar, underhåller och reparerar elanläggningar. Att kunna göra bra matematiska beräkningar är viktigt för att kunna arbeta inom el- och energibranschen. Utbildningen passar därför dig som vill ägna dig åt matematiska uträkningar och träna på att vara kreativ och lösa problem. Eftersom det ingår praktik får du lära dig om hur yrket fungerar i verkligheten genom att träna på att bemöta kunder, ge service och att utföra arbete på både företag och i människors hem på ett professionellt sätt.

Hur jobbar vi?

El- och energiprogrammets lärare jobbar nära varandra och det finns ofta 2 lärare på alla praktiska lektioner. Du varvar teori med praktik i våra egna lokaler där du har ditt eget bås för dina elinstallationer. Rodengymnasiets inriktning elteknik blir en lärlingsutbildning årskurs 3 vilket innebär att då är hälften av studierna förlagda till en arbetsplats. Eleven, skolan och elföretaget skriver ett utbildningskontrakt och du får en handledare på arbetsplatsen och är på arbetsplatsen hälften av all skoltid i årskurs 3.

Vad händer sen?

Efter dina 3 år på el- och energiprogrammet får du yrkesexamen som installationselektriker. Du kan till exempel arbeta som serviceelektriker eller bli anställd i ett elinstallationsföretag. Det finns också möjlighet att läsa vidare på yrkeshögskola för att bli till exempel konstruktör eller driftstekniker. Programmet ger även grundläggande högskolebehörighet.

Poängplan i korthet

Gymnasiegemensamma ämnen 900 poäng
Programgemensamma ämnen 400 poäng
Indivudellt val 200 poäng
Gymnasiearbete 100 poäng
Inriktning elteknik 500 poäng
Programfördjupning 700 poäng

Programstruktur för El- och energiprogrammet

För dig som börjar Rodengymnasiet höstterminen 2024:

Engelska 5 100

Underhåll elteknik 100
Belysningsteknik 100

Individuellt val 200

Fastställt utbud presenteras på VT åk 1 i samband med val av kurser.

Gymnasiearbete  100

Senast ändrad: 2023-11-13