Bygg- och anläggningsprogrammet

Vill du vara med och bygga Sverige in i framtiden? Då ska du välja Bygg- och anläggningsprogrammet på Rodengymnasiet. Du får en gedigen utbildning som ger dig möjlighet att kliva direkt ut på arbetsmarknaden. Vill du uppnå grundläggande behörighet för att studera vidare på högskola eller universitet, så går det också bra hos oss.

Vad får du lära dig?

Det finns två inriktningar på Bygg – och anläggningsprogrammet.

På inriktningen Husbyggnad får du lära dig om nybyggnation, renovering och ombyggnad. Det kan gälla bostäder, lokaler eller andra stora konstruktioner. Inriktningen Mark- och anläggning ger dig kunskaper i markarbeten för vägar, hus, ledningar och grönområden. Du får också lära dig om platt- och stenbeläggningar. På båda inriktningarna kan du göra individuella val och läsa mer svenska, engelska och matematik så att du får högskolebehörighet.

Hur jobbar vi?

I årskurs 1 så är du i skolans bygghall för att lära dig grunderna i hur man hanterar olika verktyg och maskiner samt baskunskaper inom inriktningarna Husbyggnad och Mark- och anläggning.

Logotyp för skola rekommenderad av branch

I årskurs 2 och 3 är du hälften av tiden ute på en arbetsplats för att fortsätta fördjupa dina kunskaper och förmågor för att förbereda dig för ett yrke inom byggbranschen. Man kallar detta för arbetsplatsförlagt lärande, APL. Gymnasiegemensamma ämnen och yrkesteori koncentreras till veckorna du är inne i skolan.

Inför sista året väljer du vilken yrkesutgång du vill fördjupa dig i. Det går att fördjupa sig inom följande yrkesutgångar: betongarbetare, golvläggare, murare, plattsättare och träarbetare.

På Bygg – och anläggningsprogrammet har man från årskurs 2 lärlingsutbildning. Detta innebär att 50 % av yrkeskurserna ligger som APL. Som lärling får du därför väldigt mycket av din utbildning på en arbetsplats och lär dig genom att utföra de olika praktiska momenten.

Vad händer sen?

När du avslutat din gymnasieutbildning, söker du en lärlingsanställning (färdigutbildning i ett företag). Anställningen söker du själv och du får lärlingslön enligt avtal. Det tar mellan 2–3 år, beroende på yrket, tills du anses färdigutbildad och får ett yrkesbevis.

Vill du fortsätta studera för att till exempel bli arbetsledare eller platschef, eller välja olika typer av byggingenjörsutbildningar kan du läsa vidare på yrkeshögskola. Med grundläggande behörighet är du också behörig att studera på universitet eller högskola.

Mer information om yrken inom byggbranschen

Läs om olika yrken och utbildningsvägar dit på bygg din framtid och byggbranschens yrkesnämnd hemsida.

Välkommen till oss på Rodengymnasiets Bygg- och anläggningsprogram!

Poängplan i korthet

Gymnasiegemensamma ämnen 900 poäng
Programgemensamma ämnen 400 poäng
Individuellt val 200 poäng
Gymnasiearbete 100 poäng
Inriktning Husbyggnad 700 poäng
– Programfördjupning 500 poäng
Inriktning Mark och anläggning 500 poäng
– Programfördjupning 700 poäng

Programstruktur för bygg- och anläggningsprogrammet

För dig som börjar Rodengymnasiet höstterminen 2024:

Engelska 5 100

Yrkesutgång

Väg- och anläggninsarbete 700

Individuellt val 200

Fastställt utbud presenteras på VT åk 1 i samband med val av kurser.

Gymnasiearbete  100

Senast ändrad: 2023-11-13