Arbetsplan för Skapande förskola
Arbetsplanen upprättades av samordnaren för Skapande förskola/skola på Kultur- och fritidskontoret i januari 2019.
Planen för Skapande förskola revideras årligen av samordnaren för Skapande skola, förskolornas kulturombud och förskolecheferna, i samråd med Barn- och utbildningskontoret. Kulturombuden representerar även förskolornas barn och ombeds att samla synpunkter inför utvärdering. Planen kommer närmast att revideras på kulturombudsträff hösten 2019.
Arbetsplanen för Skapande förskola kopplar till:
- Samordnaren för Skapande förskola (anställd av Norrtälje kommun) sammanställer en gemensam ansökan till Kulturrådet för förskolor i kommunen. Detta för att säkerställa att förskolor erbjuds konstnärliga insatser i samklang med LPFÖ 18 och Kulturrådets intentioner
- De förskolor i kommunen som ligger längst ifrån centralorterna omfattas av erbjudandet, kommunala- som fristående förskolor
- En enkät skickas till förskolornas chefer på våren inför kommande läsår. Chef tackar via den ja eller nej till förskolans deltagande i Skapande förskola. Erbjudandet blir obligatoriskt om chef tackar ja att delta
- Bidraget riktar sig till de barn som är 4-5 år. Alla barn i åldern 4-5 år på dessa förskolor erbjuds minst ett obligatoriskt kulturprojekt inom Skapande förskola per läsår
- Samordnaren/producenten för Skapande Skola lägger fram projektidéer med hög kvalitet som överensstämmer med förskolornas önskemål, Kulturrådets bidragskriterier samt treårs-regeln
- Verksamheten har ett tema/konstform fastställt i korrelation till grundskolans långsiktiga plan för Skapande skola. Efter förskoleåren och 10 år i grundskolan har varje barn på så sätt mött och deltagit i en mängd olika konstnärliga uttryck
- Projektet utformas och produceras av samordnaren för Skapande förskola specifikt för förskolan
- De obligatoriska projekten skall involvera eleverna i eget skapande. Fokus skall vara på det professionella mötet med projektets konstform och barnets eget utforskande och skapande
- Barnen ska beredas möjligheter till inflytande och delaktighet i planeringen vilket sker genom förskolornas kulturombud
- Handlingsplanen, kulturinsatserna, urvals- och utvärderingsprocesser utvärderas och utvecklas i samråd med pedagoger på återkommande kulturombudsträffar
- Möjlighet till utvärdering av projekten finns alltid tillgänglig i en webbenkät på hemsidan och informeras om i samband med genomförda projekt
- Lokala professionella kulturutövare engageras för att styrka långsiktig samverkan mellan förskolan och det lokala kulturlivet
Tema/konstformer Skapande förskola/ skola
Teman utgår från Kulturrådets definitioner och de varieras vart tredje år i enlighet med treårsregeln. Vid behov kan de varieras oftare.
Tema/konstform för förskolan
Förskolan Konst/ bildkonst, musik/rytmik, drama/dans, slöjd/hantverk, design/arkitektur
Tema/konstform för årskurserna F-9 i grundskolan
Förskoleklass Dans/rytmik
Åk 1 Litteratur/drama
Åk 2 Musik
Åk 3 Kulturarv
Åk 4 Dans/nycirkus
Åk 5 Konst/bildkonst
Åk 6 Film/drama
Åk 7 Musik
Åk 8 Litteratur/drama
Åk 9 Foto/film