Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Arbetsplan för Skapande förskola

Arbetsplanen upprättades av samordnaren för Skapande förskola/skola på Kultur- och fritidskontoret i januari 2019.

Penslar på rosa-rött papper.

Planen för Skapande förskola revideras årligen av samordnaren för Skapande skola, förskolornas kulturombud och förskolecheferna, i samråd med Barn- och utbildningskontoret. Kulturombuden representerar även förskolornas barn och ombeds att samla synpunkter inför utvärdering. Planen kommer närmast att revideras på kulturombudsträff hösten 2019. 

Arbetsplanen för Skapande förskola kopplar till:

Barnkulturplan 2019-22

  • Samordnaren för Skapande förskola (anställd av Norrtälje kommun) sammanställer en gemensam ansökan till Kulturrådet för förskolor i kommunen. Detta för att säkerställa att förskolor erbjuds konstnärliga insatser i samklang med LPFÖ 18 och Kulturrådets intentioner
  • De förskolor i kommunen som ligger längst ifrån centralorterna omfattas av erbjudandet, kommunala- som fristående förskolor
  • En enkät skickas till förskolornas chefer på våren inför kommande läsår. Chef tackar via den ja eller nej till förskolans deltagande i Skapande förskola. Erbjudandet blir obligatoriskt om chef tackar ja att delta
  • Bidraget riktar sig till de barn som är 4-5 år. Alla barn i åldern 4-5 år på dessa förskolor erbjuds minst ett obligatoriskt kulturprojekt inom Skapande förskola per läsår
  • Samordnaren/producenten för Skapande Skola lägger fram projektidéer med hög kvalitet som överensstämmer med förskolornas önskemål, Kulturrådets bidragskriterier samt treårs-regeln
  • Verksamheten har ett tema/konstform fastställt i korrelation till grundskolans långsiktiga plan för Skapande skola. Efter förskoleåren och 10 år i grundskolan har varje barn på så sätt mött och deltagit i en mängd olika konstnärliga uttryck
  • Projektet utformas och produceras av samordnaren för Skapande förskola specifikt för förskolan
  • De obligatoriska projekten skall involvera eleverna i eget skapande. Fokus skall vara på det professionella mötet med projektets konstform och barnets eget utforskande och skapande
  • Barnen ska beredas möjligheter till inflytande och delaktighet i planeringen vilket sker genom förskolornas kulturombud
  • Handlingsplanen, kulturinsatserna, urvals- och utvärderingsprocesser utvärderas och utvecklas i samråd med pedagoger på återkommande kulturombudsträffar
  • Möjlighet till utvärdering av projekten finns alltid tillgänglig i en webbenkät på hemsidan och informeras om i samband med genomförda projekt
  • Lokala professionella kulturutövare engageras för att styrka långsiktig samverkan mellan förskolan och det lokala kulturlivet

Tema/konstformer Skapande förskola/ skola

Teman utgår från Kulturrådets definitioner och de varieras vart tredje år i enlighet med treårsregeln. Vid behov kan de varieras oftare.

Tema/konstform för förskolan

Förskolan      Konst/ bildkonst, musik/rytmik, drama/dans, slöjd/hantverk, design/arkitektur

 

Tema/konstform för årskurserna F-9 i grundskolan

Förskoleklass                     Dans/rytmik

Åk 1                                    Litteratur/drama

Åk 2                                    Musik

Åk 3                                    Kulturarv

Åk 4                                    Dans/nycirkus

Åk 5                                    Konst/bildkonst

Åk 6                                    Film/drama

Åk 7                                    Musik

Åk 8                                    Litteratur/drama

Åk 9                                    Foto/film

Senast ändrad: 2023-09-26