Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Use Google to translate the website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss

Just nu kan du nå oss på följande sätt:
Ring oss på 0176 710 00
Ring oss på 0176 710 00
Göm
Starta ny chatt

Aktuellt Smått och gott

Första skoldagen på den nya terminen startade alla elever i högstadiet på Länna skola tillsammans i matsalen för att fira. Dels ville man välkomna det nya året, skolstarten och högstadiets nyrustade uppehållsrum, men framför allt ville man fira elevernas framgång!

– Vi peppar varandra och hjälps åt i klassen, berättar Bianca Tammi Slars i 9A. Klasskompisen Ewelina Morales Gustafsson håller med och flickorna utvecklar resonemanget.

Länna Skola firar framgång

Till terminsavslut höstterminen 18 hade nämligen eleverna i årskurs 9 på Länna skola de högsta meritvärdena i kommunen och detta ville såklart deras lärare och även skolledningen uppmärksamma. Alla elever i högstadiet välkomnades med ”bubbel och pinnar” och eleverna i årskurs 9 såg både glada, och några lite generade, ut över uppmärksamheten när lärare och resten av högstadieeleverna applåderade och gladdes åt deras framgångar.
Rektor Susanne Johansson berättade för alla elever att de alla ska vara stolta över sina prestationer, och att det så klart är jätteroligt när resultaten sticker ut så här positivt och att vi så klart både ska glädjas och uppmärksamma det.
- Att uppmärksamma och fira framgång är viktigt, säger rektor Susanne.
Eleverna själva har många tankar om vad som gjort att de har lyckats så bra och de håller med varandra om att det beror på många olika saker.
– Vi peppar varandra och hjälps åt i klassen, berättar Bianca Tammi Slars i 9A.
Klasskompisen Ewelina Morales Gustafsson håller med och flickorna utvecklar resonemanget.

Vi får vara med och påverka hur vi ska lära oss

– Lärarna är jättebra på att förklara vad vi ska lära oss och det är bra, vi har haft alla mål och uppgifter tydligt på bloggarna också, men nu har vi det i Uniukm, berättar Bianca.

Angelina Ekeram, som går i den andra nian, instämmer med Bianca och Ewelina.
– Lärarna känner oss elever så bra och då blir de också bättre på att lära oss. Man är såklart också ännu mer motiverad nu i nian när man ska söka till gymnasiet, beskriver hon. Det finns också andra saker som gör att de har blivit mer motiverade, beskriver Angelina.
– Vi får vara med och påverka hur vi ska lära oss också. Även om det ibland också är lite svårt för man vet ju inte riktigt hur man ska jobba för att lära sig bäst, men det är bra att få vara med och påverka, säger de alla tre.
De funderar ytterligare och kan också beskriva att deras lärare är väldigt bra på att ge feedback på arbeten och att det gör att de kan utveckla och förbättra sina prestationer.
– Feedback är jättebra, avslutar de.

I lärlaget arbetar vi lärare också väldigt tajt


Läraren Anna Canerstam, som undervisar i matematik och NO, ler när hon hör elevernas tankar om vad som bidrar till deras prestationer, och instämmer med dem.
- Det formativa arbetssättet är en framgångsfaktor, och det är bra att eleverna också känner att det förhållningssättet gynnar dem.
I lärlaget arbetar vi lärare också väldigt tajt, vi drar åt samma håll
och det är viktigt. Vi delar med oss av varandras kunskaper och det är också betydelsefullt för elevernas skolframgång.

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.