Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Ansökan om förskoleplats och kö

Du är garanterad plats i en kommunal förskola inom fyra månader från det datum då du ansöker om plats. Garantin gäller en plats i en av kommunens förskolor.

När kan barnet börja på förskolan?

Du har rätt till förskoleplats när ditt barn har fyllt ett år. Barnet kan börja då båda vårdnadshavarna återgår till arbete eller studier, alternativt söker arbete.

Ansöka om föreskoleplats

När kan jag ställa mitt barn i kö?

Du kan ansöka om plats så snart ditt barn fått ett personnummer.

Vilket datum ska jag ange som önskat startdatum?

Ditt datum för önskad plats ska vara det datum då du som allra tidigast kan tänka dig att börja inskolningen. 

Vad innebär platsgarantin?

Du är garanterad plats i en kommunal förskola inom fyra månader från det datum då du ansöker om plats. Garantin gäller en plats i en av kommunens förskolor. De kan innebära att du får plats i en annan kommunal förskola än den du önskat. Platsgarantin gäller inte fristående förskolor. När man fått ett erbjudande om plats är garantin förbrukad, oavsett om platsen är i en kommunal eller fristående förskola. 

Jag skulle vilja ändra datum för när jag önskar plats. Ändras mitt ködatum då?

Ködatumet påverkas inte om du ändrar önskat startdatum. Det är bara om du lägger till ett helt nytt önskemål som du får ett nytt ködatum för det nya alternativet. 

Här kan du se vilket ködatum och önskat placeringsdatum du har för dina olika alternativ.

Kan jag stå kvar i kön om jag tackar nej till en plats?

Du kan tacka nej till ett erbjudande och står då kvar i kön till högre rankade val. Men platsgarantin är då förbrukad, oavsett om du tackar ja eller nej till platsen.

Hur gör jag för att ändra mitt barns placering till allmän förskola (15 timmar i veckan)?

Om du vill ändra ditt barns placering till allmän förskola så behöver du göra en anmälan om det via e-tjänsten för vårdnadshavare eller höra av dig till Norrtälje kommuns kontaktcenter.

Om du saknar svar på din fråga, hör av dig till Kontaktcenter på telefon 0176-710 00 eller via e-post kontaktcenter@norrtalje.se

Senast ändrad: 2023-01-04