Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Natt- och helgomsorg

Du som arbetar kvällar, nätter och helger, tider då förskolor och fritidshem är stängda, kan ansöka om en plats för ditt barn inom natt- och helgomsorgen, även kallad obekväm arbetstid-omsorg, ob-omsorg.

Om du har behov av barnomsorg på obekväm arbetstid, de tider då ordinarie förskole- eller fritidshems-verksamhet är stängd, kan du ansöka om det.

De dagar och tider förskola eller fritidshem har i förväg kommunicerat stängt för till exempel utvärdering, kompetenshöjande insatser, planering och möten omfattas inte av ob-omsorgen. 

Beslut om omsorg på obekväm tid fattas för högst ett år. Därefter ska behovet av omsorg omprövas. Omprövning kan också ske om platsen inte utnyttjas i den omfattning som vårdnadshavare angett i tidigare ansökan som legat till grund för beslut om barnomsorg på obekväm tid.

  • Vårdnadshavare som är folkbokförda i Norrtälje kommun med barn från 18 mån till det år barnet avslutar årskurs 6.
  • Vårdnadshavare som har sitt ordinarie arbete på obekväma tider och där barnomsorg inte kan tillgodoses på annat sätt.
  • Vårdnadshavare som är ensamstående, gifta eller sammanboende där båda parter arbetar obekväma tider. Med sammanboende menas de som är folkbokförda eller bor på samma adress. Sammanboende jämställs med förälder/vårdnadshavare om hen sammanbor i äktenskap eller äktenskapsliknande förhållande.
  • Vårdnadshavare som enligt sitt arbetstidsschema har behov av barnomsorg på obekväm arbetstid vid minst två tillfällen per månad och ett behov av minst sexton timmar i genomsnitt per månad.
  • Behovet av barnomsorg på obekväm arbetstid ska vara stadigvarande under minst två månader.

Ansökan består av två olika delar. Ansökan behandlas inte förrän du har genomfört båda delarna.

  1. Ansök i e-tjänsten för vårdnadshavare
  2. Komplettera med underlaget som beskrivs på denna sida. 

Steg 1: Ansök i e-tjänsten

Ansökan görs på e-tjänsten för vårdnadshavare

Steg 2: Komplettera med underlag

Utöver ansökan i e-tjänsten måste följande underlag skickas in:

  1. Arbetsgivarintyg som styrker hushållets behov av omsorg på obekväm arbetstid.
  2. Arbetsschema från arbetsgivaren för så lång period som möjligt.
  3. En redogörelse för varför omsorg på obekväm arbetstid inte går att ordna på annat sätt och som styrker att du tillsammans med arbetsgivaren prövat möjligheten att förändra arbetstiden.
  4. Barnschema. Ange även hur många kvällar/helger/nätter ni har behov av omsorg per schemaperiod.

Så skickar du in underlaget

Skicka handlingarna med e-post till Kontaktcenter: kontaktcenter@norrtalje.se Ange ”Omsorg på obekväm arbetstid” i ämnesraden. Det är viktigt att du scannar in handlingarna (ej mobilfoto).

Du kan också skicka i underlagen med post till:

Barn- och utbildningskontoret
Box 803
761 28 Norrtälje

Märk kuvertet med ”Omsorg på obekväm arbetstid”.

Handläggningstid 

  • Ansökan behandlas inte förrän du både har ansökt i e-tjänsten för vårdnadshavare och separat kompletterat med samtliga ovanstående handlingar.
  • Norrtälje kommun strävar efter att erbjuda plats så snart som möjligt och som mest fyra veckor efter att ansökan blivit beviljad. 

Verksamheter som erbjuder ob-omsorg

Vanliga frågor och svar om ob-omsorg

Senast ändrad: 2024-01-13