Styrdokument
FN:s barnkonvention
Förenta Nationerna antog 1989 en konvention om barnens rättigheter. I den finns en universell definition om vilka rättigheter alla barn har och den är en del av den internationella folkrätten. Alla övriga styrdokument för förskolan grundar sig i denna konvention, läs gärna mer på:
Skollagen
Skollagen (2010:800) är stiftad av riksdagen och innehåller de grundläggande bestämmelserna om förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg, skola och vuxenutbildning. Lagen anger vilka uppgifter förskoleverksamheten har och vilka grundläggande krav som ställs på kvalitet, bland annat gruppstorlek, personalens kompetens och lokaler. Läs gärna mer i:
Läroplan för förskolan
I läroplanen för förskolan beskrivs vårt uppdrag och vilka mål vi ska sträva mot. Läroplanen gäller för alla förskolor i Sverige. Läs mer i :
Norrtälje kommuns verksamhetsplan
Kommunfullmäktige beslutar varje år om en barnpeng som ska finansiera förskolans verksamhet. Den redovisas i Norrtälje kommuns verksamhetsplan och där finns även de mål som kommunfullmäktige vill att förskolorna ska arbeta mot.
Solbacka förskolas egna mål
I vår lokala arbetsplan beskriver vi varje år hur vi vill utveckla vår utbildning, vilka mål vi satt upp och vilka arbetsområden vi har i fokus. När vi tar fram vår arbetsplan studerar vi noga hur vårdnadshavare upplever utbildningen samt utvärderar vårt eget arbete under året. Förskolans arbetsplan publiceras i lärplattformen Unikum.
Solbackas arbetsplan 2021-2022:
Plan mot kränkande behandling
Nedan kan du läsa hur vi på Solbacka förskola arbetar för att förebygga och åtgärda kränkande behandling, liksom hur vi arbetar med uppföljning.
Solbackas plan mot kränkande behandling -21/-22
Vårt kvalitetsarbete
Det är viktigt för oss att ständigt utveckla vår utbildning som förändras i takt med tiden. Därför dokumenterar vi det vi gör tillsammans med barnen, observerar hur deras lärande utvecklas, lyssnar på deras synpunkter och frågar efter hur vårdnadshavare upplever utbildningen genom dialog, utvecklingssamtal och utbildningsenkäten för vårdnadshavare. Allt detta är viktiga delar i vårt systematiska kvalitetsarbete. Vi följer upp resultaten, analyserar och fortsätter utveckla arbetet utifrån det.
.