Vår vision
Alla barn ska bli vinnare!
Vårt arbetssätt
Alla pedagoger är nyfikna och lyhörda för barnens frågor, funderingar och behov. Vi ser barnet som kompetent och vår uppgift är att ordna en miljö där barnet känner lust att utforska och lära. De professionella pedagogerna lyssnar på barnens frågor och studerar deras lek för att fånga upp intressen och aktiviteter som vi bygger vidare på i ett tematiskt arbetssätt. I projekt får barnen undersöka, prova, konstruera och undersöka olika fenomen i sin vardag. Tillsammans med de vuxna får barnen reflektera och återkoppla vad de gjort och upplevt.
Vi utgår från läroplanens mål i vår verksamhet med extra fokus på barns kultur och pedagogers förhållningssätt i yrkesrollen. Detta sker via föreläsningar, litteraturstudier och diskussionsgrupper.
Vi har också deltagit i ett projekt om pedagogisk dokumentation där vi fått verktyg för förhållningssätt, miljöernas utformning inne och ute på förskolan och kollegialt lärande i schemalagda reflektioner för varje arbetslag.
Organisation
Söderbykarls förskola är en syskonavdelning som ibland delas i två grupper. Där arbetar förskollärare och barnskötare tillsammans för att skapa en verksamhet med god omsorg, lek och lärande. Arbetslagsledare tar ansvar för den dagliga verksamheten och ingår i områdets lednings- och utvecklingsgrupp.