Styrdokument
FN:s barnkonvention
Förenta Nationerna antog 1989 en konvention om barnens rättigheter. I den finns en universell definition om vilka rättigheter alla barn har och den är en del av den internationella folkrätten. Alla övriga styrdokument för förskolan grundar sig i denna konvention.
Läs mer på UNICEF:s webbplats.
Skollagen
Skollagen (2010:800) är stiftad av riksdagen och innehåller de grundläggande bestämmelserna om förskoleverksamhet, skolbarnomsorg och vuxenutbildning. Lagen anger vilka uppgifter förskoleverksamheten har och vilka grundläggande krav som ställs på kvalitet, bland annat gruppstorlek, personalens kompetens och lokaler.
Läroplan för förskolan
I läroplanen för förskolan beskrivs vårt uppdrag och vilka mål vi ska sträva mot. Läroplanen gäller för alla förskolor i Sverige.
Läs mer i Läroplan för förskolan.
Norrtälje kommuns verksamhetsplan
Kommunfullmäktige beslutar varje år om en "barnpeng" som ska finansiera förskolans verksamhet. Den redovisas i Norrtälje kommuns verksamhetsplan och där finns även de mål som kommunfullmäktige vill att förskolorna ska arbeta mot.
Edsbro förskolas egna mål
Vår övergripande målsättning är att bemöta individen på ett respektfullt sätt och stimulera varje individ. Vi vill också, tillsammans med dig som vårdnadshavare, ge barnen möjlighet till en optimal utveckling utifrån sina egna förutsättningar.
Plan mot diskriminering och kränkande behandling
Barn- och elevskyddslagen trädde i kraft 2006 och syftar till att främja barns och elevers lika rättigheter, samt förebygga och förhindra diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling. I vår Plan mot kränkande behandling kan du läsa hur vi på Edsbro förskola arbetar för att förebygga och åtgärda kränkande behandling, liksom hur vi arbetar med uppföljning.
Vårt kvalitetsarbete
Det är viktigt för oss att ständigt utveckla vår verksamhet och inte fastna i gamla hjulspår. Därför dokumenterar vi det vi gör tillsammans med barnen, observerar hur deras lärande utvecklas, lyssnar på deras synpunkter och frågar efter vad vårdnadshavare tycker. Allt detta är viktiga delar i vårt systematiska kvalitetsarbete. Vi utvärderar våra resultat, analyserar dem och vidtar de åtgärder som behövs för att förbättra dem.