Vår vision
Bålbro förskola strävar efter att alla barn ska känna en glädje i att komma till förskolan. Lek och lärande ska gå hand i hand och bilda en helhet i barnens vardag. Inlärning genom lek ger ett meningsfullt och bestående lärande.
Vårt arbetssätt
Vi är medforskande och nyfikna pedagoger som aktivt lyssnar på barnens tankar, funderingar och ställer öppna följdfrågor samt deltar i leken vilket ger förutsättningar för lärande. Tillsammans med barnen lär vi oss genom att försöka, undersöka, förundras, fantisera, uppleva och få dra egna slutsatser enskilt och i grupp.
Vi arbetar utifrån läroplanen för förskolan (Lpfö/98-10). Fokus ligger på det utforskande och rika barnet. Grundsynen är att varje barn är kompetent. Genom att fokusera på barns starka sidor läggs grunden till självtillit.
Närheten till skogen ger oss rika möjligheter att utforska och lära om djur och natur. Vi arbetar projektinriktat och utgår alltid från barnens intressen och funderingar. Vi delar in barnen i mindre grupper så att alla barn kan vara med utifrån sina förutsättningar.
Tillsammans med alla kommunala förskolor i Norrtälje arbetar vi med utvecklingsfrågor som pedagogisk dokumentation, IKT och kvalitetsarbete.
Organisation
På Bålbro förskola är pedagogerna indelade i tre mindre arbetslag. Vi samarbetar kontinuerligt mellan avdelningarna då vi har barnens bästa i fokus. Arbetslaget består av förskollärare och barnskötare som tillsammans verkar för barnens utveckling, omsorg och lärande.
I Rimbo västra förskoleområde som består av fem förskolor, finns en ledningsgrupp som består av en arbetslagsledare, en biträdande rektor och en rektor. Arbetslagsledaren ansvar för den dagliga verksamheten med personal, ekonomi och information och rektorerna har det pedagogiska ansvaret samt det övergripande ansvaret för förskolornas verksamhet.
På varje förskola finns det en pedagogisk utvecklare som för ledningsgruppens beslut vidare och driver det pedagogiska utvecklingsarbetet vidare. Genom det utvecklas det pedagogiska arbetet likvärdigt på respektive förskola.