Dokumentation från föreläsningen finns här.
Det finns grundläggande kunskaper som är avgörande för elevens förståelse av matematik. Föreläsningen tar upp hur detta påverkar undervisningen.
Madeleines forskning handlar om att genom didaktisk ämnesanalys bygga strukturer för skolans grundläggande matematik från förskolan till och med gymnasiet.
Aktuell forskning är överens om att ny kunskap utvecklas genom att man utgår från vad eleven redan kan. Med hjälp av en didaktisk ämnesanalys av olika matematikinnehåll kan vi visa på förkunskapsstrukturer. Diamantdiagnoserna bygger på denna forskning.
Kartläggning av elevers matematikkunskaper är en central del inom denna forskning. Exempel ges under föreläsningen.
Madeleine Löwing är fil.dr i matematikämnets didaktik. Hon har lång erfarenhet av forskning och utveckling med inriktning mot grundläggande matematikinlärning på grundskolan och även gymnasieskolan. Hon är konstruktör av Diamantdiagnoserna och har även varit aktiva som författare inom det pågående Matematiklyftet.
När: 11 maj 15:00-18:30 (inklusive en fikapaus)
Var: Campus Roslagen (NKV), Astrid Lindgrens gata 2A, Norrtälje
Föreläsningen vänder sig till dig som undervisar i grundskolan från och med förskoleklass till och med årskurs nio.
Föreläsningen är kostnadsfri för dig som är anställd av Norrtälje kommun. För övriga är kostnaden 500 kr exklusive moms (fika ingår). Anmälan är bindande, men inte personlig.
För mer information eller frågor, kontakta skolutvecklare: