Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Gå till innehåll Hoppa till navigeringen Gå till nyhetsarkiv Gå till söksida Gå till kontaktsida

Use Google to translate the website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Starta verksamhet för nagelteknologi (nagelbyggnad)

I den här guiden får du information om vilka krav som gäller för att driva verksamhet för nagelteknologi/nagelbyggnad.

Steg i guiden:

Inredning

  • Handtvättställ med rinnande varmt och kallt vatten samt flytande tvål och engångshanddukar bör finnas i eller i anslutning till behandlingsrummet. Tvättställ i toalettutrymmen räknas inte i detta sammanhang.
  • Separat diskbänk med vask för rengöring av redskap ska finnas i lokalen.
  • Ett punktutsug bör finnas vid behandlingsplatsen om dammande slipning utförs.
  • Steriliseringsutrustning ska finnas vid behov.
  • Golvytan för varje arbetsplats bör inte vara mindre än 5 kvadratmeter.

Sterilisering

  • Använd steril utrustning och sterila instrument vid behandlingar där man tränger
    igenom eller riskerar att tränga igenom huden.
  • Använd helst sterilt engångsmaterial.
  • Alla delar av arbetsverktyget som kommer i kontakt med kundens hud ska vara
    sterila om huden är skadad eller infekterad.
  • Filar, tänger, borrar och andra arbetsverktyg som används flera gånger ska alltid
    rengöras, desinficeras och steriliseras efter varje kund.
  • Steril utrustning ska vara autoklaverad eller steriliserad och helst av engångstyp.
  • Före sterilisering ska utrustningen rengöras med varmt vatten och desinfektionsmedel.
  • Sterila verktyg ska förvaras i sterilförpackning eller motsvarande.

Övriga hygienkrav

  • Tvätta eller sprita händerna före och efter varje kund. Använd flytande tvål och pappershanddukar vid handtvätt.
  • Använd separata arbetskläder som inte är för privat bruk.
  • Rena verktyg skall förvaras torrt, dammfritt och separat från använda redskap.

Egenkontroll

Du ska ha en skriven plan med rutiner som förebygger sådana olägenheter för människors hälsa och miljö som din verksamhet kan orsaka. Du ska även dokumentera hur du undersöker och bedömer sådana risker.

Följande punkter är de viktigaste av de som ska ingå i egenkontrollplanen. Det kan även ingå fler punkter.

  • Det ska finnas en förteckning över vem eller vilka som är ansvariga för verksamheten eller verksamhetens olika delar.
  • Det ska finnas rutiner för rengöring.
  • Det ska finnas rutiner för underhåll av inredning och utrustning.
  • Det ska finnas rutiner för funktionskontroll av utrustningen.
  • Sterilisatorns funktion ska kontrolleras regelbundet med till exempel sporprovsplattor. Resultatet från kontrollen ska sparas på verksamheten och kunna visas upp vid inspektion.
  • Det ska finnas rutiner för riskbedömning av hur patienter med sår och andra hudåkommor (till exempel psoriasis) ska bemötas.
  • Det ska finnas en förteckning på de kemiska produkter (rengöringsmedel, lim och liknande) som används. Förteckningen ska innehålla namn, omfattning och användning, information om farlighet och klassificering av de olika produkterna.
  • Det bör även finnas en förteckning över de kosmetiska och hygieniska produkter (oljor, hudkrämer och liknande) som du använder eller säljer.
  • Samtliga rutiner ska finnas nedskrivna och förvaras i lokalen.
  • Alla kontroller som görs ska dokumenteras och kunna visas upp för tillsynsmyndigheten.
  • Om något händer som kan förorsaka olägenhet för människors hälsa eller miljön ska tillsynsmyndigheten underrättas.

 Mer information

Telefon: 0176 710 00 (kontaktcenter).
E-post: bygg.miljonamnden@norrtalje.se

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.