Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Use Google to translate the website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Starta verksamhet för hudvård

I den här guiden får du information om vilka krav som gäller för att driva verksamhet för hudvård.

Steg i guiden:

'

Inredning

  • Handtvättställ med rinnande varmt och kallt vatten samt flytande tvål och engångshanddukar ska finnas i eller i anslutning till behandlingsrummet. Tvättställ i toalettutrymmen räknas inte i detta sammanhang.
  • Diskbänk för rengöring av instrument ska finnas i lokalen.
  • Vid behov ska det finnas steriliseringsutrustning. Utrustningen ska kontrolleras regelbundet.

Sterilisering

  • Använd steril utrustning och sterila instrument. Använd helst sterilt engångsmaterial, speciellt vid behandlingar där man tränger igenom huden.
  • Arbetsverktyg som används flera gånger ska desinficeras och vid behov steriliseras efter varje kund.
  • Steril utrustning ska vara autoklaverad eller steriliserad och helst av engångstyp.
  • Före sterilisering ska utrustningen rengöras med varmt vatten och desinfektionsmedel.
  • Sterila verktyg ska förvaras i sterilförpackning eller motsvarande.

Övriga hygienkrav

  • Tvätta eller sprita händerna före och efter varje kund. Använd flytande tvål och
    pappershanddukar vid handtvätt.
  • Använd separata arbetskläder som inte är för privat bruk.
  • Använd rena handdukar och arbetsredskap för varje kund.
  • Smink, salvor med mera som används vid behandlingen får inte förorenas. Använd engångsspatlar och kasta överbliven del.
  • Desinficera huden före varje penetration.

Riskavfall

Stickande eller skärande avfall ska hanteras separat som riskavfall och förvaras i tättslutande behållare. Behållarna ska märkas med stickande/skärande och lämnas på avsedd plats.

Egenkontroll

Du ska ha en skriven plan med rutiner som förebygger sådana olägenheter för människors hälsa och miljö som din verksamhet kan orsaka. Du ska även dokumentera hur du undersöker och bedömer sådana risker.

Nedanstående punkter är de viktigaste av de som ska ingå i egenkontrollplanen. Det kan även ingå fler punkter.

  • Det ska finnas en förteckning över vem eller vilka som är ansvariga för verksamheten eller verksamhetens olika delar.
  • Det ska finnas rutiner för rengöring.
  • Det ska finnas rutiner för underhåll av inredning och utrustning.
  • Det ska finnas rutiner för funktionskontroll av utrustningen.
  • Sterilisatorns funktion ska kontrolleras regelbundet med till exempel sporprovsplattor. Resultatet från kontrollen ska sparas på verksamheten och kunna visas upp vid inspektion.
  • Det ska finnas rutiner för riskbedömning av hur patienter med sår och andra hudåkommor (till exempel psoriasis) ska bemötas.
  • Det ska finnas en förteckning på de kemiska produkter (rengöringsmedel och liknande) som används. Förteckningen ska innehålla namn, omfattning och användning, information om farlighet och klassificering av de olika produkterna.
  • Det bör även finnas en förteckning över de kosmetiska och hygieniska produkter (oljor, hudkrämer och liknande) som du använder eller säljer.
  • Samtliga rutiner ska finnas nedskrivna och förvaras i lokalen.
  • Alla kontroller som görs ska dokumenteras och kunna visas upp för tillsynsmyndigheten.
  • Om något händer som kan förorsaka olägenhet för människors hälsa eller miljön ska tillsynsmyndigheten underrättas.

Mer information

Telefon: 0176 710 00 (kontaktcenter).
E-post: bygg.miljonamnden@norrtalje.se

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.