Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Enskilt avlopp - ansökan/anmälan

Ska du anlägga en ny avloppsanläggning eller göra ändringar på en befintlig anläggning måste du först lämna in en ansökan/anmälan och vänta på beslut.

Om du ska anlägga en ny avloppsanläggning eller göra ändringar på en befintlig anläggning måste du först lämna in en ansökan/anmälan och vänta på ett beslut innan du påbörjar några arbeten. Anläggningsarbete får först påbörjas när beslut om tillstånd vunnit laga kraft, vilket är tre veckor efter det att beslutet delgivits berörda parter.

Nedsättning av avgift vid ansökan via e-tjänst

Skickar du in din ansökan om tillstånd för enskilt avlopp via e-tjänst reduceras avgiften med 700 kronor. Reduceringen motsvarar en halv handläggningstimme enligt 2023 års taxa.

Observera att nedsättningen inte gäller för anmälan om ändring av enskilt avlopp.

Har du ett pågående ärende hittar du det via e-tjänsten Mina pågående och beslutade miljöärenden.

1
Förbered dig genom att gå igenom guiden
2
Starta E-tjänsten
Ladda ner en blankett

Bra att tänka på!

  • Om ändringen endast avser påkoppling av ny byggnad till befintlig avloppsanläggning anmäls det via vår e-tjänst för påkoppling.
  • Är du osäker vilken typ av avloppsanläggning du ska söka tillstånd till kan du läsa en kort beskrivning av olika anläggningar på vår sida om olika avloppslösningar.
  • Om du har skyddade personuppgifter (skyddad folkbokföring eller sekretessmarkering) bör du inte använda våra e-tjänster eller skicka e-post till oss. För att få instruktioner om hur du ansöker på ett säkert sätt ber vi dig i stället att ringa oss på 0176–710 00 eller besök oss under kvällsöppet på torsdagar.