Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Anordna lotteri

Välkommen till en guide som hjälper dig när du ska anordna ett lotteri.

Introduktion

Vad är det för skillnad på ett lotteri och en tävling? När måste jag ha tillstånd? Svar på dessa och andra frågor hittar du på Lotteriinspektionens webbplats.

Lotteriinspektionen är den myndighet som ytterst har ansvar för lotterier och spel. På deras webbplats kan du också läsa mer om vad som gäller för kommunala lotterier.

Bra att veta

Följande typer av föreningar kan få lotteritillstånd:

  • En ideell förening med verksamhet i Sverige.
  • En förening som inte vägrar någon medlemskap, om det inte finns särskilda skäl för detta med hänsyn till föreningens verksamhet.
  • Föreningens verksamhet ska huvudsakligen främja ett allmännyttigt ändamål. Syftet med verksamheten ska finnas angivet i föreningens stadgar.
  • Föreningen ska ha behov av lotteriinkomster. 

Vid vissa tillfällen kan du få undantag från tillstånd och/eller registrering. Här kan du läsa om vad som gäller för att få undantag.

Gör så här

Det finns två olika möjligheter när du ska söka tillstånd för lotteri. Antingen söker du tillstånd för ett enskilt lotteri eller tillstånd för flera lotterier under tre år. Du måste dessutom bifoga följande bilagor:

  • En ekonomisk plan
  • Din senaste verksamhetsberättelsen, ekonomisk berättelse och styrelsens sammansättning.
  • Ett protokoll som visar att man beslutat att ansöka om lotteritillstånd samt av vem som ska vara föreningens lotteriföreståndare.
  • Din föreningsstadgar.

Du skickar din ansökan och tillhörande handlingar till:
Kultur- och fritidskontoret
Box 817
761 28  Norrtälje.