Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss

Just nu kan du nå oss på följande sätt:
Chatta med oss
Så här hanterar vi dina personuppgifter
Ring oss på 0176 710 00
Ring oss på 0176 710 00
Göm
Starta ny chatt

Färdtjänst

Färdtjänst är för dig med en långvarig funktionsnedsättning och som har svårigheter att resa med den allmänna kollektivtrafiken.

För att ansöka om färdtjänst ska du vara folkbokförd i Stockholms län. Du ska ha väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller resa med den allmänna kollektivtrafiken. Du ska ha en funktionsnedsättning som varar minst 3 månader.

Vid ögonsjukdom och psykiatrisk sjukdom behöver du läkarintyg från specialistläkare.

Så här ansöker du om färdtjänst:

  1. Ta kontakt med läkare för att få ett läkarintyg.

  2. Skicka läkarintyget till:
    Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje
    Box 801
    761 28 Norrtälje Kommun
  3. Du blir kontaktad av utredare som bokar ett möte med dig.

  4. Utredaren skickar efter möte alla handlingar (läkarintyg, ansökan, utredning och foto) till Färdtjänsten på Trafikförvaltningen som fattar beslut om du får färdtjänst eller inte.

  5. Om du inte är nöjd med beslutet kan du alltid överklaga till Förvaltningsrätten.

Överklaga ett beslut

Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga det hos Färdtjänsten som fattat beslutet. Du överklagar ett beslut skriftligt. Glöm inte att ange vilket beslut du överklagar, varför du anser att beslutet är orimligt och hur du vill ha beslutet ändrat. Överklagan måste skickas in senast tre veckor efter att du fått beslutet. Överklagan skickar du per post till:

Färdtjänsten
Box 30103
104 25 Stockholm

Resa utanför Stockholms län?

Om du önskar resa utanför Stockholms län kan du beställa biljetter som gäller för lokala resor i den kommun du önskar besöka. Kontakta Färdtjänstens kundservice på telefon 08 720 80 80 vardagar mellan klockan 07.00-17.00 för att beställa dina biljetter. Du behöver beställa biljetterna minst tio arbetsdagar i förväg.

Mer information

Du kan läsa mer om färdtjänst på deras egen hemsida Färdtjänsten i Stockholm eller kontakta Färdtjänstens kundservice på telefon 08 720 80 80 vardagar mellan klockan 07.00-17.00.

 

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.