Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss

Just nu kan du nå oss på följande sätt:
Chatta med oss
Så här hanterar vi dina personuppgifter
Ring oss på 0176 710 00
Ring oss på 0176 710 00
Göm
Starta ny chatt

Ansökan - försörjningsstöd

Här hittar du information om hur du ansöker och återansöker om försörjningsstöd.

Så här gör du för att söka försörjningsstöd digitalt eller i pappersform.

Så ansöker du digitalt

1. För att ansöka digitalt om försörjningsstöd: E-tjänsten Ansökan och återansökan.

2. När du har gjort gjort en digital ansökan måste du ringa mottagningsenheten på telefonnummer 0176 - 712 34 för att få mer information. 
Mottagningstelefon är öppen måndag-fredag, 08:00-12:00, 13:00-16:00.

Så gör du en pappersansökan

Hämta en pappersansökan hos oss eller ring till mottagningsenheten. Om du har tillgång till skrivare kan du ladda ned en ansökan i pdf-format här

Så gör du en återansökan

Ansökan om försörjningsstöd prövas månadsvis. Det innebär att du måste lämna in en ny ansökan, en så kallad återansökan, inför varje ny månad du vill söka försörjningsstöd. Samtidigt kompletterar du den med uppdaterat underlag för samtliga inkomster och utgifter. Du är alltid skyldig att lämna sanna och fullständiga uppgifter.

Att tänka på 

Innan du startar är det bra att du samlar alla uppgifter om inkomster och utgifter som du tänker ta upp i ansökan. Du behöver inte skicka några underlag, men spara dem för en eventuell kontroll. Alla dina uppgifter måste stämma överens med ditt underlag och vid en kontroll måste du kunna styrka de uppgifter som du har lämnat.

Logga in med din e-legitimation

Både du och din medsökande behöver e-legitimation när ni lämnar in ansökan tillsammans. Om du inte redan har e-legitimation kan du ordna det via din bank. Behöver du mer information om e-legitimation läs på Skatteverkets hemsida. 

Logga in med e-legitimation och fyll i ansökan. Du kan också söka via din smartphone. Om ni är två som söker behöver båda signera ansökan innan den är färdig.
När du har skickat e-ansökan för en månadsperiod stängs e-ansökan för nya ansökningar – man kan endast lämna en digital ansökan per månad.

Kontroll

I din ansökan godkänner du att handläggaren får kontrollera dina uppgifter. Om vi behöver kontrollera uppgifter i din ansökan får du ett meddelande på "Min sida" i e-tjänsten. Var därför noga med att följa ditt ärende när du har lämnat in ansökan.

Kommunicering av beslut

När du skickat in din digitala ansökan kan du följa ditt ärende under "Min sida". Under de två första månaderna efter att du börjar skicka digital ansökan kommer du att få ett skriftligt beslutsmeddelande hemskickat. Efter två månader kommer du endast kunna ta del av beslutet genom "Min sida". 

På "Min sida" kan du också se beräkning och beslut för aktuell månad. Beräkning kan publiceras innan beslutet har fattats.

Observera att beräkning är ett underlag för beslut. För att få information om du har rätt till försörjningsstöd och hur mycket måste du invänta beslutet.

Har du frågor eller funderingar kring medborgartjänsten är du välkommen att kontakta socialkontoret.

Kontakt
  • Mottagningsenheten Försörjningsstöd - Socialkontoret
  • Tel: 0176 712 34, Mån - fre 08:00-12:00, 13:00-16:00 Fax: 0176-134 72
  • Socialkontorets reception - Baldersgatan 17 Norrtälje
  • Socialkontorets reception:
    08.00-12.00
    13.00-16.30
×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.