Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Barn & skola

Klagomål på förskola och skola

Inom Norrtälje kommun är vi angelägna om att våra kommunala förskolor och skolor har en hög kvalitet. Inget är så bra att det inte kan bli bättre och klagomål bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Vårt mål är att barn och elever i alla åldrar ska erbjudas en god lärmiljö och att utbildningsnivån i kommunen hela tiden ska öka. Därför är det viktigt för oss att få veta om du och ditt barn upplever att det råder missförhållande eller att något inte fungerar som det borde i förskolan eller i skolan. Både för att vi ska kunna åtgärda brister snabbare och för att vi ska kunna förbättra och utveckla vår verksamhet, men även för att öka din möjlighet att påverka.

Innan du skickar in ditt klagomål behöver du ha:

  1. Kontaktat och informerat den ditt klagomål berör på förskolan eller skolan. Till exempel ansvarig förskollärare eller mentor. 

  2. Om du upplever att du inte får respons i steg 1 behöver du kontakta förskolans eller skolans rektor. Rektor har det övergripande ansvaret för verksamheten. Upplever du att det fortsatt råder brister efter att rektor utrett dina uppgifter, lämnar du ditt klagomål här. 

Du kan även lämna in klagomål på övrig kommunal skolverksamhet som till exempel skolskjutsar, administrativa tjänster som e-tjänster, placering i förskola eller ekonomi i e-tjänsten.

E-tjänst: Klagomål till barn- och utbildningsförvaltningen

Klagomål på fristående verksamhet

Om du vill klaga på en fristående verksamhet lämnar du ditt klagomål direkt till den fristående verksamheten. Varje huvudman är enligt lagen skyldig att ta emot och utreda ditt klagomål. 
Senast ändrad: 2024-03-19