Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss

Just nu kan du nå oss på följande sätt:
Chatta med oss
Så här hanterar vi dina personuppgifter
Ring oss på 0176 710 00
Ring oss på 0176 710 00
Göm
Starta ny chatt

Årskurs 3 Tema Kulturarv

Vikingadag, myter och kulturkontakter: besök på Vikingabyn Storholmen

Bronssmycke

Programmet genomförs under läsåret 2017-18.

Storholmen arkeologiska friluftsmuseum har bedrivit barnverksamhet i olika former sedan 1997. Målet är att ge en möjlighet att med alla sina sinnen få en upplevelse av hur livet kunde ha tett sig här för tusen år sedan. Att ge nya perspektiv på vikingatiden och ge lust till att lära mer om historia är våra viktigaste uppgifter.

Historia kan användas som ett bollplank till våra egna liv och ge perspektiv på vår samtid. Vi arbetar för att motverka föreställningar om vikingar som ett ”homogent folk” och strävar efter att motverka användandet av vikingatiden, liksom annan kulturhistoria, för främlingsfientliga syften.

Idag växer främlingsfientliga krafter sig starkare i Sverige så väl som i hela Europa. Kultur och historia används ofta som enande symboler som får rättfärdiga övergrepp på personer som anses avvika från majoritetssamhället. Vi vill därför nyansera bilden av historien och reflektera historiens användning.

Vi lever i en tid där historia (åter) tydligt brukas för att skapa åtskillnad. Därför har vi arbetat fram ett nytt program till målgruppen barn i åk 3 & 4, med fokus på kulturkontakter och myter om vikingatiden.

Pedagogisk anakronism och levande historia

Vikingatiden används som bollplank till samtiden. Programmet syftar till att skapa reflektioner till barnens samtid och egna erfarenheter. Vi kallar detta förhållningssätt ”pedagogisk anakronism”, till skillnad från dramatiserad undervisning eller rollspel där programmet utspelas inom en bestämd, obruten tidsram. Barnen är visserligen på besök hos ”vikingar”, men dessa känner till barnens moderna värld och vi kan göra jämförelser och reflektera över likheter och skillnader. Vi går in och ut ur olika tidsrum/lekramar.

Levandegörande historia kan beskrivas som ett komplement till traditionellt lärande som innefattar flera sätt att lära. Genom våra sinnen: smak, doft, syn, hörsel och känsel förankras kunskap i kroppen. Dramatiserad undervisning med stor grad av interaktivitet gör barnen till medskapare.

Programmets utformare
Programmen är utformade av Britta Zetterström Geschwind och Saga Hedberg.
Britta är fil mag. i arkeologi och etnologi och doktorand med forskningsfokus på museer och demokrati, samt en av museets grundare. Saga Hedberg är utbildad teaterpedagog med flerårig erfarenhet av att leda barnteatergrupper, vara verksamhetsledare samt sätta upp och spela föreställningar.

Projektet är bokningsbart från och med höstterminen -17.

Se datum och boka Skapande skola här

Till Grundskola och fritidshem
×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.