Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss

Just nu kan du nå oss på följande sätt:
Göm
Starta ny chatt

Tankar från våra lyhörda och kompetenta pedagoger

Några tankar från en av våra lyhörda och kompetenta pedagoger

Åsa Lindqvist - Park förskola

Åsa Lindqvist- Park förskola

Åsa är förskollärare och arbetar på Parkens förskola. På Parken arbetar man åldersintegrerat och Åsa och hennes kollegor arbetar nu med de allra yngsta. De har skolat in 15 stycken ett-åringar under året och de har fått bekanta sig med skapande och utforskande material som sand, färg, lim, pennor m.m. Som komplement till skapande så använder de sig av digitala hjälpmedel. Blad annat så får de måla på stort papper som täcker vägg och golv och där det projiceras kalejdoskop ,vatten eller djur med olika mönster. Där använder sig barnen bland annat av färg, bilar, djur, pappersremsor, tandborstar och ballonger för att återskapa mönstret på väggen. Just nu är det cirklar som fascinerar barnen och de gör avtryck i både play-doh och färg. De har även återskapat savannens och zebrans ränder på en stor målning som nu pryder avdelningen

Åsa har ett stort intresse av barnens göranden och använder sig ofta av film för att se vad som händer vid en aktivitet, vad som intresserar barnen och tillsammans i arbetslaget funderar de på hur man kan gå vidare och utmana barnen. I hennes arbete med barnen så går det digitala och analoga lärandet hand-i-hand, behöver hon hjälp med något så har hon experthjälp hemma i form av sin nioåriga dotter.

-Vad är det bästa med att vara förskollärare?

-Jag gillar att vara pedagog eftersom jag får vistas i en miljö som breder ut sig i så många oförutsedda banor där barnen och jag tillsammans forskar och lär och att jag dagligen får nya utmaningar och känner att jag hela tiden själv utvecklas.

-Vad behöver förskolorna i Norrtälje för att bli ännu bättre?

-För att förskolorna i Norrtälje kommun ska bli ännu bättre tror jag på ett större utbud av kollegialt lärande. Kanske förskolechefer/ biträdande förskolechefer kan vara spjutspetsar och ta reda på våra olika kompetenser i förskolorna och ordna möten/träffar för kollegialt lärande där lusten och behovet finns.

Den som fotat Åsa till intervjun är en flicka som fyller två år alldeles snart.

 

 

 

 

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.