Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss

Just nu kan du nå oss på följande sätt:
Göm
Starta ny chatt

Ann S. Pihlgren 24 februari 2016

Vilka teoretiska perspektiv påverkar lärares planering av undervisning och barn och elevers lärande? Hur medvetna är vi inom skolvärlden vad som styr oss och vilka effekter det kan få? Under en heldag guidas och utmanas deltagarna av Ann S. Pihlgren. Två olika seminarier med olika fokus och målgrupp - välkommen till den ena eller varför inte båda!

Ann S Pihlgren

Ann S Pihlgren

Seminariet genomfört - här finns dokumentation:

09:00-12:00 Seminarium om lärares olika stilar
Målgrupp: Skolledare och andra nyckelpersoner från och med förskola till och med vuxenutbildning.
Innehåll: Hur gör lärare när de planerar och vilka konsekvenser får deras planeringssätt för det kognitiva innehållet i undervisningen och elevers lärande? Har det konsekvenser för ordningen i klassrummet? Och hur kan lärares arbetssätt utvecklas? I seminariet redogör Ann S. Pihlgren för sina forskningsresultat om lärares planeringsstilar och deras didaktiska konsekvenser. Vi har också möjlighet att diskutera vilka konsekvenser resultaten har för lärares utveckling och hur den kan stödjas den på ett bra sätt.
Plats: Rodengymnasiets aula, Baldersgatan 14, Norrtälje.

15:00-17:00 Föreläsning om hur lärares olika "teoretiska glasögon" påverkar undervisning och lärande
Målgrupp: Lärare och skolledare från och med förskola till och med vuxenutbildning, oavsett ämne.
Innehåll: Genom pedagogikforskningens framsteg vet vi mer idag om hur verksamma olika teoretiska modeller och arbetsformer är när det handlar om barns och elevers lärande . Lärares praxisteori, deras mer eller mindre medvetna kunskapssyn och teoretiska perspektiv, har avgörande effekter på vad som kommer att ske i lärandesituationen. Det ger därmed skillnader i hur lärare lyckas med att möjliggöra att lärande sker hos alla barn och elever. Lärares praxisteori styr också ordning och trygghet i verksamheten och kommer också att avgöra om alla mål i läroplanen nås eller inte. Ann S. Pihlgren guidar oss igenom teorier och kopplar dessa till praktiska exempel. I föreläsningen ges exempel på hur du kan utveckla din verksamhet för bättre och mer hållbara resultat, exempelvis genom att planera efter vissa strukturer som visat sig effektiva.
Plats: Rodengymnasiets aula, Baldersgatan 14, Norrtälje.

Välkommen med din anmälan
Kostnadsfritt för dig anställd av Norrtälje kommun. Anmälan är bindande, dock ej personlig. Ej utnyttjad biljett debiteras med en "no-show"-avgift om 400 kr. Kostnad för övriga:

  • Heldag 800 kr (+moms): Du deltar i både förmiddagens seminarium 09:00-12:00 samt eftermiddagens föreläsning 15:00-17:00
  • Förmiddag: 500 kr (+moms): Du deltar i  förmiddagens seminarium 09:00-12:00 (fika är inkluderat)
  • Eftermiddag: 400 kr (+moms): Du deltar i eftermiddagens föreläsning 15:00-17:00 (inget fika serveras)

Vänligen notera att lokalen denna dag är: Rodengymnasiets aula, Baldersgatan 14, Norrtälje.

Kontaktpersoner:

Charlotta Andersson, skolutvecklare
charlotta.andersson@norrtalje.se
0739 62 32 52 eller 0176 28 41 59

Jane Tuominen, skolutvecklare
jane.tuominen@norrtalje.se
0739 62 32 50 eller 0176 28 41 57

 

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.