Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss

Just nu kan du nå oss på följande sätt:
Chatta med oss
Så här hanterar vi dina personuppgifter
Ring oss på 0176 710 00
Ring oss på 0176 710 00
Göm
Starta ny chatt

Ansöka om planbesked

I den här guiden går vi igenom hur du ansöker om planbesked. Om du vill upprätta, ändra eller upphäva en detaljplan ska du ansöka om planbesked hos kommunstyrelsen.

Steg i guiden:

'

Start

Den som vill att en detaljplan ska upprättas, ändras eller upphävas, kan ansöka om detta hos Kommunstyrelsen. Kommunstyrelsen är skyldigt att, inom 4 månader, tydligt ge besked i fråga om planläggningsarbete kommer att inledas eller inte. Kommunens besked ska vara skriftligt och motiverat.

Tänk på

Vid positivt planbesked

Om planbeskedet är positivt ska kommunen, tillsammans med ställningstagandet även ange en preliminär tidsplan för när ett slutgiltigt beslut om upprättande, ändring eller upphävande av detaljplanen i fråga kan tas.

Viktigt att notera är att ett positivt planbesked inte innebär att planarbetet har påbörjats. Det är sökanden som tar kontakt med kommunen för ett informationsmöte. Planarbetet inleds formellt med tecknande av ett plankostnadsavtal och ett startmöte där den sökande får information om planeringsarbetets fortskridande.

Ett planbesked är inte bindande och innebär ingen garanti för att planen kommer att antas. Kommunstyrelsen kan också under planprocessen besluta om att planarbetet ska avbrytas.

Vid negativt planbesked

Vid negativt planbesked ska kommunen i planbeskedet ange skälen för det. Ett planbesked kan inte överklagas.

Så här gör du

I din ansökan ska följande bilagor bifogas

  • Översiktskarta över planområdet med tänkt exploatering

 

 

Ansökan och nästa steg

Blankett för ansökan finns under "E-tjänst, blanketter och information",  den fyller du i och skickar in tillsammans med bilagorna.

När ett ärende kommer in ska det först registreras. Därefter delas det ut till en handläggare. Handläggaren tittar igenom inkomna handlingar och skickar därefter ett meddelande till dig om eventuella kompletteringar eller andra upplysningar behöver skickas in.

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.