Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Ansöka om modersmålsundervisning

I den här guiden berättar vi om sådant som kan vara bra för dig att veta om modersmålsundervisning, hur du ansöker och vad som händer efter du skickat in din ansökan (for a translation, please click on the flag icon above).

Bra att veta

För att få modersmålsundervisning krävs det att:

  • du som förälder vill att ditt barn får undervisningen
  • språket talas hemma till vardags
  • ditt barn som går i grundskolan har grundläggande kunskaper i språket 
  • du som går i gymnasiet har goda kunskaper i språket.
  • det finns minst 5 stycken elever i kommunen som vill ha undervisning i samma språk.

Om ditt barn tillhör en nationell minoritetsgrupp har barnet rätt att i förskolan och skolan vidareutveckla sitt minoritetsspråk. Om du vill att ditt barn ska få undervisning i finska, jiddisch, meänkieli, romani chib eller samiska kan du läsa mer under informationssidorna för grundskolan respektive gymnasiet.

Gör så här

  • Ansökan om modersmålsundervisning sker via vår e-tjänst som finns sist i den här guiden. För att använda e-tjänsten behöver du ha Bank-ID.
  • Om det finns två vårdnadshavare behöver den andra vårdnadshavaren logga in på Min sida och signera ansökan innan vi kan gå vidare.
  • Den som saknar Bank-ID eller e-legitimation kan ladda ner en blankett som finns på samma sida som e-tjänsten.

Ansökan och nästa steg

  • Efter att ansökan är inskickad och signerad av alla vårdnadshavare, behandlas den av Modersmålsenheten.
  • En lärare kontaktar er för att se hur kriterierna för modersmålsundervisningen uppfylls.
  • Därefter skickas ett beslut via e-post. Beslutet publiceras även på Min sida. Vår handläggningstid är normalt tre veckor.